st. asp. Edyta Kwietniewska
oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Środzie
Wyższe mandaty za wykroczenia na polskich drogach stały się faktem. Zmiany w przepisach drogowych to prosty sposób na szybką utratę prawa jazdy za niebezpieczną jazdę. Oceniając zmiany wysokości mandatów za wykroczenia drogowe warto pamiętać, że dotychczas obowiązująca maksymalna stawka mandatów została ustanowiona ponad 20 lat temu. Zatem przez dwie dekady ich dotkliwość znacząco spadła, to po pierwsze. Po drugie, profilaktyka profilaktyką, ale często samo mówienie nie wystarcza. Potrzebny jest bardziej represyjny środek oddziaływania.
Na terenie naszego powiatu podobnie jak w Poznaniu cały czas pracuje grupa Speed, ukierunkowana na ujawnianie głównie piratów drogowych. To też dla takich kierowców najwięcej zmian wnosi nowy taryfikator. Jakie stawki grzywien zaczęły obowiązywać?
Przekroczenia prędkości do 10 km/h - 50 zł, 11-15 km/h - 100 zł, 16-20 km/h - 200 zł, 21-25 km/h - 300 zł, 26-30 km/h - 400 zł, 31-40 km/h - 800 zł. Potem bywa już dużo drożej. Od 41-50 km/h - 1 tys. zł, 51-60 km/h - 1, 5 tys. zł, 61-70 km/h - 2 tys. zł oraz ponad 70 km/h - 2,5 tys. zł. Kolejne zmiany jeszcze przed kierowcami.
Od 17 września wejdą dalsze zmiany dotyczące punktów karnych. Ich ilość zostanie bez zmian - maksymalnie 24. Jednak będą się one kasowały po dwóch latach od zapłaty grzywny. Ponadto kierowcy, którzy mają prawo jazdy krócej niż rok, stracą uprawnienia już po otrzymaniu 20 punktów karnych. Za wiele wykroczeń wzrośnie liczba punktów karnych. Wśród nich będzie: wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi, przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h poza obszarem zabudowanym, przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym, omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczka, spowodowanie wypadku drogowego, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, czy kierowanie będąc pod wpływem alkoholu lub narkotyków.