Poznańska Kolej Metropolitalna jest wspólnym przedsięwzięciem marszałka województwa wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, miasta Poznań, powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Jak już pisaliśmy PKM ma być systemem regularnych połączeń kolejowych o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu przewozowego co 30 minut zapewniających pasażerom odpowiedni komfort podróżowania.
W poniedziałek zostało podpisane porozumienie w zakresie funkcjonowania pierwszych czterech linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej - do Wągrowca, Grodziska Wlkp., Nowego Tomyśla i do Jarocina, a więc przez Środę.
Inicjatorom przedsięwzięcia zależy na zwiększeniu integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących obszar funkcjonalny Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania, zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego w obrębie stolicy Wielkopolski, a także promowanie ekologicznego transportu kolejowego.
Organizatorem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest województwo wielkopolskie, a operatorem realizującym przewozy - Koleje Wielkopolskie. W finansowaniu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej uczestniczyć będą solidarnie wszystkie jednostki samorządowe, na obszarze których kolej będzie przebiegać. W przyszłym roku powiat średzki planuje przekazać na ten cel 184,6 tys. zł, a gminy Środa, Krzykosy, Nowe Miasto nad Wartą, Jarocin i Kórnik po 246,1 tys. złotych. Podobne kwoty wyłożą pozostałe powiaty i gminy uczestniczące w porozumieniu. W programie w największym zakresie finansowym uczestniczyć będzie Poznań.
- Częste połączenia kolejowe na trasie Jarocin - Poznań to doskonała propozycja dla naszych mieszkańców, szczególnie tych, którzy regularnie dojeżdżają do stolicy naszego regionu, czy innych miejscowości znajdujących się na trasie przejazdu pociągu - uważa starosta M. Bednarz.
Przypomnijmy, że gmina Środa niedawno zakończyła przebudowę i modernizację ul. Dworcowej i znajdujących się tam miejsc parkingowych - jest ich tam około 90. Zadanie to wykonała firma Roboty Drogowe Krzysztof Kukulski z Kijewa, a budowa kosztowała 788 tys. zł
krzem