Przypomnijmy, że do pierwszego zdarzenia doszło późnym wieczorem, 15 listopada w Zaniemyślu. Na prostym odcinku drogi, na oznakowanym przejściu dla pieszych doszło do potrącenia 82-letniej kobiety. Pomimo starań lekarzy, kobieta zmarła po kilku godzinach w trakcie zabiegu.
Do drugiego potrącenia doszło nieco ponad tydzień później, 23 listopada na ul. Czerwonego Krzyża w Środzie. Tam również, na prostym odcinku i w godzinach wieczornych doszło do potrącenia pieszego.
- Zawsze po takim zdarzeniu zadaję sobie pytanie: jak ja bym się zachował, gdyby w tym miejscu było dziecko? Niemniej jak popatrzymy, to zdarzenia wystąpiły na przejściu dla pieszych w obszarze zabudowanym, gdzie teoretycznie niechroniony uczestnik ruchu powinien bezpiecznie przejść na drugą stronę drogi - mówi dla „Średzkiej" dr Marcin Kiciński, specjalista z zakresu transportu pracujący na co dzień w Politechnice Poznańskiej i w Państwowej Szkole Wyższej im. Hipolita Cegielskiego w Gnieźnie.
Do takich i podobnych zdarzeń dochodziło na terenie naszego powiatu już wielokrotnie. Zdaniem Marcina Kicińskiego, problem bezpieczeństwa pieszych w wielu miastach jest marginalizowany. Środa w wielu miejscach, nadal nie jest przystosowana do bezpiecznego użytkowania przez pieszych czy chociażby rowerzystów, których przecież ciągle przybywa.
Dr Kiciński wielokrotnie sygnalizuje średzkie, drogowe absurdy. Również na ul. Czerwonego Krzyża, gdzie w ubiegłym tygodniu doszło do potrącenia dostrzega szereg nieprawidłowości.
- Błąd został popełniony wiele lat temu. Pomijając kwestię samej ścieżki rowerowej, to ja bym nie wziął odpowiedzialności za ówczesne wprowadzenie zmian. Zaprojektowanie miejsc postojowych dla samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie przejścia dla pieszych było sprzeczne z obowiązującymi przepisami - wskazuje średzianin.
Miejsca parkingowe przy przejściu dla pieszych znacznie ograniczają widoczność. Działania w kwestii poprawienia tego stanu rzeczy podjął już jakiś czas temu Zakład Gospodarki Komunalnej - zlikwidowano kilka miejsc parkingowych, celem zapewnienia dobrej widoczności. Zdaniem naszego eksperta, działania i tak nie zagwarantowały całkowitej poprawy. Warto dodać, że podobne zabiegi związane z likwidacją miejsc parkingowych podjęto w innych miejscach w centrum Środy.
Trzeba jednak pamiętać, że zmiany organizacyjne to nie wszystko. Oprócz tego niezwykle istotna jest również odpowiednia edukacja w zakresie zachowania na drodze zarówno kierowców, rowerzystów, jak i pieszych.
KK