Mimo że koło ZUS-u istnieje strefa zamieszkania, to samochody i tak parkują w miejscach do tego nie przeznaczonych. Podobnych przykładów w Środzie jest mnóstwo. Strefy są w wielu miejscach fikcją. A przecież, przypomnijmy, w strefie zamieszkania obowiązuje nie tylko ograniczenie prędkości do 20 km/km, ale także można w jej obrębie parkować tylko w miejscach do tego przeznaczonych. No chyba, że we wszystkich tych miejscach pojawiłyby się dodatkowe znaki informujące, że jest tam parking...
Tymczasem Urząd Miejski zlecił przygotowanie projektu utworzenia strefy zamieszkania na Starym Rynku i w ulicach prowadzących na ten centralny plac miasta. Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie, główną zmianą w tym rejonie miasta jest utworzenie specjalnego obszaru służącego przede wszystkim osobom tam zamieszkującym, wypoczywającym, uczęszczającym do szkół, jak również robiącym zakupy w sieciach sklepów. Obszar ten ma zapewnić maksimum bezpieczeństwa dla pieszych.
O utworzenie strefy zamieszkania w okolicy Starego Rynku wystąpili z wnioskiem mieszkańcy tego rejonu miasta. - Strefa zamieszkania w okolicy Starego Rynku znacznie wpłynęłaby na zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, a przede wszystkim dzieci, które kiedy tylko robi się ciepło, spędzają wolny czas na płycie rynku - mówi radny Grzegorz Niemczal.
O potrzebie szerokich konsultacji w tej sprawie mówi Michał Orłowski, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień z Urzędu Miejskiego. Ale też dodaje, że gmina pozytywnie odniosła się do wniosku mieszkańców oraz radnego miejskiego i zleciła przygotowanie projektu strefy zamieszkania, która miałaby objąć Stare Miasto. Koncepcja gminy zakłada, że strefa ma zostać ustanowiona nie tylko na Starym Rynku, ale także w ulicach bezpośrednio przylegających, czyli np. ul. Sejmikowej czy części ul. Dąbrowskiego. Projekt przyszłej strefy ma być gotowy do końca tego miesiąca.
Strefa zamieszkania w rejonie Starego Miasta spowodowałaby, że każdy pieszy będzie mógł swobodnie poruszać się po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni, a także, że każdorazowo będzie miał pierwszeństwo przed pojazdami.
(k)