Pierwsze kroki w kierunku elektromobilności Solaris postawił już w 2001 roku, prezentując trolejbus - Solaris Trolino. Z kolei w 2006 roku został zaprezentowany pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym - był to Solaris Urbino hybrid. Pierwszy w pełni elektryczny pojazd wyprodukowany w zlokalizowanej pod Poznaniem fabryce ujrzał światło dzienne w 2011 roku. Premierowy wówczas model Urbino 8,9 LE electric znalazł stałe miejsce w sprzedażowej ofercie producenta. Dwa lata po jego premierze, w 2013 roku, ruszyła seryjna sprzedaż elektrycznych Solarisów. Pierwszy z nich został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii.
Dzisiaj po europejskich drogach porusza się już blisko 80 elektrobusów z charakterystycznym logo zielonego jamnika, a liczba ta bardzo dynamicznie rośnie. Oprócz wspomnianej Austrii, można je spotkać w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Hiszpanii oraz oczywiście w Polsce. Od 2013 roku pojazdy te pokonały łącznie 3 miliony kilometrów, obsługując trasy zróżnicowane pod względem ukształtowania terenu, obłożenia pasażerskiego oraz w diametralnie różnych warunkach klimatycznych - od skrajnie mroźnej Skandynawii po upalną Katalonię. Przez ten czas, autobusy bateryjne Solarisa wykazały się przede wszystkim wysoką jakością i równie wysokim stopniem sprawności technicznej.
Solaris doskonale wpisuje się w ogólnoświatowy trend rozwoju transportu bezemisyjnego. Jednocześnie, propagując tę ekologiczną technologię, polski producent trafia w zapotrzebowanie wyrażane przez firmy transportu publicznego w całej Europie. Najlepszym tego dowodem są kolejne zamówienia na ponad 100 autobusów elektrycznych napływające do Bolechowa. W najbliższym czasie realizowane będą kontrakty na dostawy bateryjnych Solarisów m.in. do: Włoch, Niemiec, Francji, Norwegii, Rumunii oraz Polski. Są wśród nich, pierwsze na świecie, elektrobusy przystosowane do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach.
Od momentu premiery pierwszego elektrycznego Solarisa, portfolio producenta związanego ze Środą produktowe producenta w zakresie pojazdów bezemisyjnych znacznie się powiększyło. Dzięki temu, oraz przeprowadzonemu na życzenie indywidualne klienta studium wykonalności, każdy autobus elektryczny Solarisa to pojazd prawdziwie szyty na miarę i dopasowany do odmiennych potrzeb każdego z odbiorców. Co jednak najważniejsze, wszystkie z wymienionych rozwiązań zostały już zastosowane w praktyce w pojazdach dostarczonych do klientów.
(k)