Na razie nie wiadomo. Wiadomo za to, że można liczyć na dofinansowanie nawet w kwocie 200 tys. zł na jedno przejście, w tym na budowę przejścia, jego oświetlenie, a także budowę chodników do 100 m w każdej strony. Wnioski składają administratorzy dróg, czyli samorządy powiatowe i gminne. Opinie wydawała policja, gdyż konieczne było wykazanie, że miejsca te rzeczywiście są bardzo niebezpieczne. Wykazywano, ile na danym przejściu było kolizji i wypadków, ile osób zostało rannych, a ile straciło życie.
Wśród propozycji złożonych do programu przez Zarząd Powiatu znalazły się dwa przejścia na ul. 20 Października w Środzie. Powiat chce jedno z przejść zlikwidować, a dwa inne pomiędzy Ośrodkiem Kultury a rondem Jana Pawła II zmodernizować.
Środa, pierwsze przejście na 20 Października
Na pierwszym z przejść na ul. 20 Października na odcinku 170 m w ostatnich trzech latach doszło do 3 kolizji i jedna osoba została ranna. Wartość projektu 201.620 zł, w tym kwota dofinansowania, o którą stara się powiat to 100.810 zł.
Przejście dla pieszych zlokalizowane jest częściowo we wjeździe do posesji, nie spełnia wymogów bezpieczeństwa określonych w wytycznych. Pojazdy parkujące w zatokach postojowych częściowo wchodzą w pole widoczności. Teren oświetlony lampami ulicznymi. Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruch pieszych zaprojektowano, by istniejące przejście zlikwidować i przesunąć w inne miejsce. Będzie to przejście wyniesione z progami zwalniającymi wyposażone w rampy krawężnikowe, w system fakturowych znaczeń nawierzchni, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne, oznakowanie poziome grubowarstwowe, aktywne elementy odblaskowe, strefy oczekiwań, oraz oznakowanie pionowe. We wniosku znalazła się także przebudowa istniejących dróg dla pieszych - wymiana nawierzchni wraz z dobudową nawierzchni chodnika w miejscach dotychczasowej zieleni - do granic własności z uwagi na poszerzenie istniejących zatok postojowych, poszerzenie istniejących zatok postojowych do szer. 2,5 m, co zapewni dobrą widoczność, likwidacja części zatok postojowych ograniczających widoczność
Środa, drugie przejście na 20 Października
To inwestycja na długości 127 m, wartość inwestycji - 159.448 zł, dofinansowanie 79.724 zł. W tym miejscu wydarzyły się trzy kolizje, jedna osoba została ranna. Ma to być przejście wyniesione z progami zwalniającymi wyposażone w rampy krawężnikowe, w system fakturowych znaczeń nawierzchni, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne, oznakowanie poziome grubowarstwowe, aktywne elementy odblaskowe, strefy oczekiwań oraz oznakowanie pionowe.
Przewidywane poszerzenie istniejących zatok postojowych do szer. 2,5 m, co zapewni dobrą widoczność, likwidacja zatok postojowych ograniczających widoczność, likwidacja istniejącego przejścia dla pieszych wraz z oznakowaniem pionowym i poziomym zlokalizowanym na wysokości sklepu spożywczego.
Czarnotki
To inwestycja na długości 240 m. W ostatnim czasie miał tam miejsce jeden wypadek ze skutkiem śmiertelnym. Inwestycja ma kosztować 397.970 zł, z czego powiat stara się o dofinansowanie 198.865 zł.
Istniejące przejście dla pieszych zlokalizowane jest w niewłaściwym miejscu nie posiada stref oczekiwania i zlokalizowane jest w obrębach wjazdów i nie spełnia wymogów określonych w wytycznych. Brak przejścia dla pieszych (dojście do przedszkola) w obrębie skrzyżowania z drogą gminną od strony wsi Brzostek. W obrębie skrzyżowania drogi powiatowej zlokalizowanego przy przedszkolu na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych zaprojektowano budowę dwóch przejść i przebudowę jednego przejścia. Budowę nowego przejścia dla pieszych w obrębie dojścia do przedszkola, wyposażonego w rampy krawężnikowe, system fakturowych znaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne, oznakowanie poziome grubowarstwowe, nawierzchnię antypoślizgową w kolorze czerwonym, oraz pasy wibracyjno-akustyczne. Konieczne będzie także uzupełnienie doświetlenia drogowego oraz przebudowę istniejącego przejścia (zmiana lokalizacji) jako przejścia dla pieszych zwykłego wyposażonego w rampy krawężnikowe, system fakturowych znaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane. Konieczna jest także przebudowa istniejących dróg dla pieszych, budowa nowych chodników na dł. 220 mb ******w lokalizacji jak na planie. *****?????
Jarosławiec
Inwestycja na wyjeździe z Jarosławca na długości 220 m, gdzie miał miejsce jeden wypadek ze skutkiem śmiertelnym. Wartość inwestycji - 370.305 zł, powiat stara się o dofinansowanie w kwocie - 185.152.50 zł. W obrębie skrzyżowania brak przejścia dla pieszych, brak oświetlenia ulicznego, brak zatok autobusowych, brak normatywnych chodników.
Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruch pieszych zaprojektowano: przejście dla pieszych zwykłe wyposażone w rampy krawężnikowe, system fakturowych znaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne oraz oznakowanie poziome grubowarstwowe, oświetlenie drogowe (strefy przejściowe w klasie C3 przed i za przejściem na odcinku łącznie 200,0 m - szt. 12), budowę dróg dla pieszych, budowę dwóch sztuk zatok autobusowych.
Koszuty
Niedaleko kościoła i parku Muzeum Ziemi Średzkiej na długości 200 m. Koszt inwestycji - 319.430 zł, a dofinansowanie 159.715 zł. W ostatnich trzech latach nie odnotowano tam zdarzeń.
Projekt zakłada przebudowę istniejącego przejścia dla pieszych, wyposażonego w rampy krawężnikowe, system fakturowych oznaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne oraz oznakowanie poziome grubowarstwowe, budowę lub przebudowę istniejących chodników, korektę przebiegu drogi w obrębie przejścia dla pieszych przy kościele, która pozwoli na wybudowanie normatywnego chodnika na odcinku od parkingu do chodnika prowadzącego do kościoła.
Środa, ul. Kórnicka
Inwestycja w obrębie skrzyżowania z ulicą Jackowskiego (naprzeciwko wyjścia z Zespołu Szkół Rolniczych) na długości 135 m. Odnotowano 2 kolizje i 1 osobę ranną. Koszt inwestycji - 208.775, wartość dofinansowania - 104.387 zł.
Istniejące przejście z sygnalizacją należy doposażyć w rampy krawężnikowe, system fakturowych znaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane oraz oznakowanie poziome grubowarstwowe, budowę lub przebudowę istniejących dróg dla pieszych, wydłużenie istniejącej zatoki postojowej dla autobusów po stronie hali sportowej i stadionu (miejsce dla 3 autobusów) wraz z peronem na długości zatoki, budowa nowej zatoki autobusowej wraz z peronem po drugiej stronie ulicy.
Środa, ulica Kościuszki przy rondzie koło SP3
Inwestycja ma kosztować 757.568 zł, a dofinansowanie 373.784 zł. W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych w obrębie skrzyżowania dróg powiatowych nr 3723P (ul. Kościuszki) i nr 3722P (ul. 20 Października i ul. Paderewskiego) zaprojektowano następujące elementy: przejście dla pieszych na wszystkich wlotach (4 szt.) wykonane na progu zwalniającym płytowym będący częścią skrzyżowania wyniesionego, wyznaczone oznakowaniem poziomym grubowarstwowym oraz pionowym, wszystkie przejścia dla pieszych wyposażone zostały w rampy krawężnikowe obniżające nawierzchnię chodnika do poziomu progu płytowego (jezdni), dodatkowe oświetlenie wszystkich przejść dla pieszych w obrębie skrzyżowania, przebudowę istniejących chodników dla pieszych, przebudowę istniejącej zatoki wykorzystywanej przez autobusy dowożące uczniów do przyległej szkoły podstawowej wraz z niezbędnym oznakowaniem oraz fakturowym oznakowaniem nawierzchni przy krawędzi peronu, budowę peronu przystanku autobusowego dla przeciwnego kierunku jazdy.
Solec
Inwestycja niedaleko przedszkola na długości 195 m, koszt 238.025 zł, wartość dofinansowania - 119.012,50 zł.
W planie jest budowa dwóch nowych przejść dla pieszych w obrębie dojścia do przedszkola wyposażonych w rampy krawężnikowe, system fakturowych znaczeń, strefy oczekiwania, oświetlenie dedykowane, znaki D-6 aktywne, oznakowanie poziome grubowarstwowe, nawierzchnię antypoślizgową w kolorze czerwonym oraz dodatkowo na przejściu dla pieszych od strony Krzykos pasy wibracyjno-akustyczne. W obrębie przedszkola zaprojektowano ogrodzenie segmentowe na dł. 40 m. Konieczne jest także uzupełnienie doświetlenia drogowego (strefa przejściowa) 2 lampy od strony wsi Krzykosy, przebudowa istniejących dróg dla pieszych w lokalizacji pokazanej na planie sytuacyjnym na długości 205 mb, budowa nowych chodników na dł. 140 mb.
Gmina Środa
Przypomnijmy, że gmina Środa złożyła wniosków na przejścia na ulicach: Dmowskiego przy tamie na jeziorze, na Czerwonego Krzyża przy banku PeKaO i trafiki, na Lipowej (dwa, przy szkole oraz bliżej ronda Jana Pawła II), na Niedziałkowskiego (przy szkole językowej), na Sportowej (przy wejściu na stadion) oraz w Pierzchnie.
(kóz)