Właśnie dzięki staraniom Michała Matelskiego udało się pozyskać 6 km szyn, które na zlecenie Powiatowego Centrum Inwestycji przewieziono do Środy z Wolsztyna.

Jak informował Michał Matelski, 6 km szyn o wartości rynkowej blisko 1 mln zł powiat otrzymał od Polskich Linii Kolejowych. Dzięki zmianie prawa, jest możliwe pozyskiwanie takich materiałów i sprzętów od Spółek Skarbu Państwa, który ze względu na wysokie wymagania i konieczne parametry, nie może być użytkowany przez PLK, może i na pewno posłuży średzkie kolei przez wiele lat. Obecne szyny, po których jeździ nasza bana, mają ponad 100 lat, a najstarsze są z roku 1891 r. Nowe szyny są dużo grubsze, co ma duży wpływ na ich stabilność (wyginanie), co przekłada się na komfort użytkowania, wytrzymałość i bezpieczeństwo.

Budową torów zajmuje się spółka Powiatowe Centrum Inwestycji. Spółka zatrudniła toromistrza, specjalistę od układania torów, który kieruje pracami. Pracownicy PCI nigdy przecież nie zajmowali się układaniem torów i zdobywają doświadczenie przy inwestycji na powiatowej kolei, spółka posiada niezbędny sprzęt.

Co ważne, spółka w okresie wczesnej wiosny, jesieni, a również w czasie lekkiej zimy ma mniej pracy i wymiana torowiska jest doskonałym pomysłem na zwiększenie przychodów, wykorzystania sprzętu i zasobów ludzkich i, co równie istotne, powiat płaci swojej spółce, która w porównaniu do firm zewnętrznych wykona to zadanie w dużo niższej cenie.

Co stanie się ze starymi szynami? - Część najlepszych zmagazynujemy, nigdy nie wiadomo, czy nie będą potrzebne. Część być może wystawimy na sprzedaż. Okazuje się, że takie stare szyny, a nasze mają datowanie nawet na końcówkę XIX wieku, cieszą się dużym wzięciem u pasjonatów i kolekcjonerów w Europie Zachodniej - opowiada członek zarządu. - Być może zostaną więc wystawione na aukcje.

Otwarcie sezonu wąskotorówki z jednej strony jest uzależnione od prac przy budowie nowego toru, z drugiej z sytuacją epidemiczną. Właśnie uderza w nas trzecia fala koronawirusa, więc nie wiadomo, jak będzie rozwijać się sytuacja.

(kóz)

Prace przy budowie nowego torowiska w rejonie ul. Kórnickiej