5,3 miliona złotych kosztowało Solaris Bus & Coach S.A. nabycie od powiatu średzkiego blisko 8,3 ha gruntów inwestycyjnych na obrzeżach miasta. Na gruntach położonych przy drodze wojewódzkiej do Zaniemyśla, Solaris chce postawić kolejną halę produkcyjną
7 czerwca firma Solaris Bus & Coach S.A., europejski lider w zakresie produkcji nowoczesnych pojazdów komunikacji publicznej, zakupiła od powiatu średzkiego, reprezentowanego przez starostę Marcina Bednarza oraz wicestarostę Piotra Kasprzaka, blisko 8,3 ha gruntów inwestycyjnych. Grunty położone są w Środzie blisko skrzyżowania trasy katowickiej z droga do Zaniemyśla, jadąc w kierunku Śremu po prawej stronie, naprzeciwko drogi do Kijewa.

Trzecia fabryka
Na tych terenach Solaris zamierza wybudować swoją trzecią fabrykę w Środzie. Z informacji samorządu wynika, że w nowym zakładzie może znaleźć zatrudnienie nawet 100 osób. Przypomnijmy, że na gruncie położonym nieco bliżej trasy katowickiej swoją fabrykę zamierza postawić Sarantis. Firma kupiła grunt od powiatu już w ubiegłym roku.
W rejonie Kijewa mogą powstać także inne zakłady pracy. To doskonała lokalizacja, bo droga w kierunku Zaniemyśla, będzie zapewne także trasą dojazdową do węzła średzkiego na nowej trasie ekspresowej.
Z naszych informacji wynika, że Solaris myśli o kolejnych inwestycjach w Środzie. Być może do naszego miasta przeniesie się także lakiernia firmy. W tej sytuacji w Bolechowie odbywałby się jedynie montaż pojazdów Solarisa. Tej informacji nie udało nam się jednak potwierdzić.
Przypomnijmy, że zaledwie kilka tygodni temu wszystkie najważniejsze media w Polsce podały informację, że Solaris szuka inwestora i być może już niedługo zmieni właściciela. Trudno powiedzieć, czy w tej sprawie toczą się jakiś rozmowy, bo Solaris nie komentował tych publikacji.

Elektryczne autobusy dla Poznania
Tymczasem, jak podała ubiegłotygodniowa "Gazeta Wyborcza", Solaris chce wyprodukować elektryczne autobusy dla poznańskiego MPK. Tylko Solaris zgłosił się do przetargu. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Jedna obejmuje dostawę sześciu standardowych autobusów do końca lutego 2020 r. Druga to dostawa 15 autobusów przegubowych, czyli dłuższych do 16 grudnia 2019 r. Sześć autobusów o standardowej długości Solaris wycenił na ponad 16 mln zł. 15 dłuższych autobusów to koszt ok. 58 mln zł.
"Wyborcza" przypomina, że w Poznaniu elektryczne autobusy będą nowością. Trzeba będzie postawić stacje, gdzie pojazdy będą doładowywać baterie. We wrześniu MPK testowało elektryczny autobus wyprodukowany przez Solarisa dla Warszawy. Teraz komisja przetargowa zajmie się formalną oceną oferty Solarisa.

80 trolejbusów do Mediolanu
Tymczasem Solaris sprzedał do Mediolanu przegubowe trolejbusy Trollino 18. Podpisana 21 maja umowa ramowa przewiduje dostawę do 80 pojazdów. Wartość kontraktu wynosi 61,5 mln euro
- Tuż po zakończeniu dostaw 10 autobusów elektrycznych ATM złożyło kolejne zamówienie. Będą to nasze pierwsze trolejbusy w Mediolanie. Ogromnie cieszę się, że możemy wspierać przewoźnika w jego inwestycjach w elektryfikację transportu miejskiego. Mieszkańcy z pewnością docenią brak emisji spalin i cichą pracę elektrycznych napędów zamówionych trolejbusów, jak i już wożących pasażerów elektrobusów naszej marki - mówi Alberto Fiore, dyrektor zarządzający Solaris Italia S.r.I.
Mediolańskie Trollino 18 wyposażone zostaną w dwa silniki trakcyjne o mocy 160 kW każdy. Jazdę, na odległość do 15 km, bez podłączenia do sieci trakcyjnej umożliwią baterie o pojemności 45 kWh. Zapewnią dalszą jazdę w przypadku awarii zasilania lub na odcinkach pozbawionych sieci (np. w zabytkowych częściach miasta). Na pokład zabiorą do 135 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Wszystkim podróżującym komfort zapewni wydajna klimatyzacja.
W maju w Mediolanie zakończyły się odbiory 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric. ATM zamówił kolejnych 15 pojazdów. Polski producent dostarczył do Mediolanu już blisko 150 autobusów. W przyszłym roku dołączą do nich przegubowe Trollino 18. Choć będą to pierwsze polskie trolejbusy w stolicy Lombardii, to w samych Włoszech jeździ ich przeszło 80, m.in. w Bolonii, Cagliari, Neapolu czy Rzymie. Solaris obecny jest we Włoszech od 2003 roku dostarczając dotychczas ponad 900 autobusów i trolejbusów.
(kóz)