Miasto boryka się z coraz większym ruchem samochodów w centrum. Coraz większym problemem jest także znalezienie miejsca do zaparkowania, tym bardziej, że kierowcy przyzwyczaili się, że można parkować w samym centrum, prawie pod sklepem, do którego chcemy mieć jak najbliżej. Tymczasem staje się to niemożliwe.
Dlatego też od kilku lat burmistrz stara się budować miejsca parkingowe wszędzie, gdzie tylko to jest możliwe. Kierowcy nierzadko przekraczają też przepisy, parkując gdzie popadnie. Dziś wiadomo, że tworzenie kolejnych pojedynczych miejsc parkingowych nie jest rozwiązaniem problemu.
Rozwiązaniem nie stało się także wprowadzenie w Środzie komunikacji miejskiej. Pomysłodawcy liczyli, że darmowe autobusy zachęcą średzian do pozostawiania w swoich domach samochodów i korzystania z transportu zbiorowego. Tymczasem z autobusów korzystają przede wszystkim ci, którzy samochodów nie mają. Kłopoty z parkowaniem jak były, tak i są.
Podczas ubiegłotygodniowej sesji Rady Miejskiej temat parkowania w centrum miasta powrócił przy okazji uchwały o średzkiej Strefie Płatnego Parkowania, która ujednolicała poprzednie zapisy. Rady Jarosław Frach pytał, czy gmina ma jakąś alternatywę dl aktualnego systemu parkowania?
- Problem ruchu i parkowania jest dosyć poważny. Zastanawiam się, jak to rozwiązać. Jest opracowywana koncepcja budowy parkingu wielopoziomowego w centrum miasta, na parkingu przy Urzędzie Miejskim i Spółdzielni Mleczarskiej Jana - mówił na sesji burmistrz Wojciech Ziętkowski. Ale uprzedzał też, że nie wie, jakie byłyby koszty takiego przedsięwzięcia.
Burmistrz na sesji wspomniał o możliwości postawienia parkingu wielopoziomowego nie z betonu, ale z konstrukcji metalowej. Obecnie są możliwości, aby całą taką konstrukcję kupić na rynku wtórnym na zachodzie Europy, gdzie tego rodzaju parkingi są czasami demontowane i wymieniane na nowsze technologie.
Miejsca na parkingi wielopoziomowe na pewno można znaleźć także w innych miejscach. Wydaje się do wykorzystania plac na tyłach ulicy Wiosny Ludów (za biurowcem, w którym mieściła się niegdyś Spójnia), a dziś na placu znajduje się parking. jakiś czas temu była także nowa u budowie parkingu wielopoziomowego przy ul. Małej Klasztornej, naprzeciwko byłej Modeny. Budowę parkingu razem z miastem zapowiadał tam developer, którego zamiarem było przekształcenie byłej Modeny w mieszkalne lofty. Ale pomysł upadł.
Burmistrz na sesji powiedział jednak także, że należy się zastanowić, czy do czasu wybudowania parkingu wielopoziomowego nie rozszerzyć Strefy Płatnego Parkowania i jej nie wydłużyć o kolejne dni. Być może strefa objęłaby całą starówkę, a jej ograniczeniem byłyby ulice Wałowa, Limanowskiego, Dolna, Kościuszki, Szpitalna, Kegla, Wiosny Ludów. - Jestem przeciwny opodatkowaniu kierowców, ale być może powinniśmy się spotkać, porozmawiać nad rozwiązaniami. Trzeba przyjrzeć się, jak z problemem radzą sobie inne gminy - mówił burmistrz Ziętkowski. Jego zdaniem taka dyskusja mogłaby się odbyć za dwa - trzy miesiące.
Burmistrz wspomniał także o rozwiązaniu innym. Otóż w strefie kierowcy mogliby bezpłatnie parkować na przykład na godzinę. Każdy zaznaczałby godzinę przyjazdu na specjalnym kółeczku. Przekroczenie wiązałoby się z egzekucją opłaty.
Na sesji burmistrz powiedział także, że w Środzie raczej nie sprawdzą się parkingi buforowe. Miast jest dość scentralizowane, a każdy chce wjechać do centrum.
(kóz)


Strefa Płatnego Parkowania w Środzie
Plac Armii Poznań, ul. Dąbrowskiego (od Wałowej do Inwalidów Wojennych), Czerwonego Krzyża (od Inwalidów Wojennych do Wałowej), ul. Inwalidów Wojennych
Opłaty:
1.Za pierwsze pół godziny 1 zł
2.Za drugie pół godziny 1,50 zł
3.Za drugą i trzecią godzinę 3 zł
4.Ze czwartą i każdą kolejną 2,50 zł
5. Abonament miesięczny 50 zł
6. Abonament dla mieszkańców objętych strefą 25 zł
Strefa obowiązuje w czwartki w godz. 8:00 - 14:00 i soboty 8:00 - 12:00
Opłat nie pobiera się od kierowców powyżej 70 roku życia
Za nieuiszczenie opłaty pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 50 zł