Powiat średzki jako pierwszy w Wielkopolsce zdecydował się na audyt nauczania zdalnego w prowadzonych przez siebie szkołach średnich. Zdaniem audytorów, szkoły i uczniowie poradzili sobie całkiem dobrze w roku szkolnym 2020/2021, choć skutki tej formy nauki mogą mieć znaczny wpływ na przynajmniej jakąś część młodzieży
Audyt „Ocena organizacji u realizacji nauki z wykorzystaniem metod i technik edukacji na odległość (zdalnego) w roku szkolnym 2020/2021" w trzech szkołach średnich w Środzie przeprowadziła firma MP Audyt Piotr Otomański i Martyna Skoracka. Audytorzy zwrócili uwagę, że pandemia koronawirusa uderzyła w szkolnictwo w szczególnym momencie. Wiosną 2019 roku nauczyciele w Polsce ogłosili strajk domagając się podwyżek i poprawy warunków pracy, dodatkowo początek roku wiązał się z realizacją pośpiesznie wprowadzonej reformy edukacji. Likwidacja gimnazjów zaburzyła funkcjonowanie zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Reforma spowodowała także kumulację dwóch roczników. Na to wszystko nałożyła się jeszcze pandemia koronawirusa, a wraz z nią zamknięcie szkół i przejście na zdalne nauczanie.
Szeroka gama narzędzi cyfrowych przeznaczonych do prowadzenia zajęć online, wydawała się stwarzać ogromne możliwości do nauki zdalnej. Jednak sytuacja okazała się bardziej złożona. Problemem okazało się wyposażenie technologiczne szkół, jakość Internetu, dostępność cyfrowych materiałów, ale także poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów - zawrócili uwagę autorzy audytu.
Z informacji, jakie uzyskali od nauczycieli wynika, że ograniczenia sprzętowe były niwelowane dzięki „pospolitemu ruszeniu", czyli nauczyciele i rodzice kupowali lub pożyczali sprzęt. Z biegiem czasu było coraz lepiej, bo pojawiły się środki rządowe na zakup laptopów.
Nauczyciele i uczniowie zostali rzuceni na „głęboką wodę", bo jeśli nawet posługiwali się internetem, to tylko prywatnie. Ogromnym problemem okazała się czasochłonność przygotowania i prowadzenia zdalnego nauczania. Nauczyciele korzystali z różnych technik. W opinii audytorów, nauczyciele poradzili sobie dobrze z zachowaniem ciągłości nauczania na miarę dostępnych możliwości, przenosząc edukację do świata cyfrowego.
Młodzież pozytywnie oceniła przygotowanie nauczycieli do zajęć, choć jak zwracali uwagę, sami nie byli przygotowani do samodzielnej nauki i samodzielnego organizowania sobie dnia pracy. Przed pandemią to szkoła organizowała zajęcia i pilnowała realizacji materiału. Teraz uczeń dostawał zadania mailem i musiał je wykonywać, a dla wielu było to ponad siły.
Zdaniem części uczniów, nauczyciele przesyłali zbyt wiele zadań do samodzielnej realizacji, co powodowało, że niektóre treści były niezrozumiałe, a nie zawsze nauczyciel udostępniał materiały do powtórzenia lub dodatkowe źródła uzupełniające wiedzę.
Uczniowie zwracali też uwagę, że niektóre lekcje generowały dodatkowy poziom stresu, bowiem nauczyciele w wersji online stali się bardziej wymagający i nieustępliwi. To powodowało, że uczniowie mimo przygotowania mieli większe problemy z zaprezentowaniem swojej wiedzy. Ich zdaniem, nauczyciel nie zawsze dostosowywał lekcje do uczniów.
Ankietowani rodzice byli pełni podziwu dla swoich dzieci, dla ich dojrzałości i odpowiedzialności. Zwracali jednak uwagę na brak kontaktu z rówieśnikami i małą aktywność fizyczną. Dyrektorzy szkół pozytywnie ocenili przygotowanie swoich placówek do roku szkolnego 2020/21, zaangażowanie uczniów i nauczycieli.
W ocenie audytorów wszystkie szkoły sprostały zadaniu przygotowania i wdrożenia nauki zdalnej w roku szkolnym 2020/2021. Ale zwracają uwagę na możliwości pojawienia się luki edukacyjnej, zwłaszcza wśród uczniów słabszych, którzy na odległość mieli większe problemy z przyswojeniem materiału. Problemem jest także brak higieny cyfrowej, czyli długie przesiadywanie przed monitorem, spadek motywacji uczniów.
Sekretarz powiatu Bartosz Wieliński przypomina, że powiat średzki jest pierwszym powiatem w Wielkopolsce, który zlecił w tej tematyce czynności doradcze, zaś audytor wewnętrzny Martyna Skoracka przekazuje podziękowania za zaangażowanie dla dyrekcji szkół, nauczycieli, rodziców oraz uczniów w czasie realizacji audytu.
(k)