W przyszłym roku kolejka wąskotorowa ma znów jeździć do Zaniemyśla, o czym władze powiatu mówią już oficjalnie. Wicestarosta Piotr Kasprzak zapraszał seniorów wypoczywających na terenie ROD Odrodzenie w przyszłym roku na wycieczkę ciuchcią do Zaniemyśla, zapewniając jednocześnie, że powiezie ich tam parowóz. Remont parowozowego kotła, jak powiedział „Średzkiej" przewodniczący Rady Powiatu Marcin Bednarz, rozpocząć się ma jeszcze w tym roku. Zdaniem przewodniczącego rady, koszty naprawy parowozu mogą być znacznie niższe niż kwota, o której mówił poprzedni starosta Tomasz Pawlicki. Przypomnijmy, że remont parowozu wstępnie kosztować miał jakieś 350 tys. zł i z czasem kwota ta rosła. - Okazało się, że można to zrobić za znacznie mniejsze pieniądze - dodaje M Bednarz. Decyzja samorządu jest taka, że remont kotła ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, tak by wrócił on do Środy na początku przyszłego roku i by był czas na spokojne przygotowanie parowozu do nowego sezonu. A ten rozpocząć by się miał na przełomie kwietnia i maja.
W kwestiach związanych z ciuchcią, jej przyszłym funkcjonowaniem, powiat współpracuje z miłośnikami kolejki. To Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana" miałoby się zająć prowadzeniem ciuchci. Działające od 2007 roku towarzystwo od początku mówiło o tym, że Średzka Kolej Powiatowa tu być musi i trzeba robić wszystko, by kolejka przetrwała. W stowarzyszeniu działają nie tylko mieszkańcy Środy, ale również z Poznania. Sporą część członków stanowią fachowcy, czyli osoby zawodowo pracujące w transporcie kolejowym, w tym m.in. maszyniści, inżynierowie kolejowi czy kierownicy pociągu. Od początku działalności członkowie stowarzyszenia wykonali sporo remontów taboru. Jest też grupa osób, która posiada uprawnienia i doświadczenie w zakresie eksploatacji lokomotyw elektrycznych i spalinowych, a także parowych pojazdów trakcyjnych oraz w zakresie kwestii związanych z tworzeniem dokumentacji technicznej i ruchowej dla transportu kolejowego czy też zarządzania przedsiębiorstwem kolejowym.
To całe praktyczne i teoretyczne doświadczenie zarząd Bany wykorzystał przy opracowaniu biznesplanu i koncepcji funkcjonowania wąskotorówki w kolejnym sezonie. W myśl tej koncepcji utworzony ma zostać markowy produkt turystyczny, w którym Średzka Kolej Powiatowa byłaby podstawową atrakcją. Do niej dołączone mają zostać inne atrakcje naszego powiatu. Do tego powinien zostać stworzony katalog z informacjami o zapleczu gastronomiczno - noclegowym. Działalnością i funkcjonowaniem kolejki zajmować ma się przede wszystkim towarzystwo Bana, gdyż można wykorzystać doświadczenie zawodowe jej członków.
Zainteresowanie turystyką kolejkową w Europie jest spore. Już teraz trzeba więc, zdaniem członków Bany, rozpocząć działania marketingowe - począwszy od promocji za pośrednictwem ulotek, plakatów, przez Internet do mass mediów. Powinna zostać przygotowana kompleksowa oferta dla zakładów pracy i firm organizujących wyjazdy integracyjne, a także dla koneserów kolejnictwa zarówno z kraju jak i zagranicy.
Do tego, by kolejka działała potrzebne są szybkie działania inwestycyjne. Te należałoby rozpocząć jeszcze w tym roku. Najważniejszym zadaniem jest przywrócenie sprawnej lokomotywy. Koncepcja Bany zakłada, że jeśli w ciągu najbliższych 2 - 3 lat zostaną przeprowadzone podstawowej inwestycje, wówczas bieżące utrzymanie kolejki powinno zacząć się samofinansować. W tym roku na utrzymanie kolejki, w tym głównie na wszystkie opłaty, konieczne naprawy i działania promocyjne potrzebna jest kwota ponad 96 tys. zł. W przyszłym, gdy kolejka będzie już działać, potrzeba około 346 tys. zł. Towarzystwo zakłada, że przy zmienionym rozkładzie jazdy udałoby się osiągnąć przychód na poziomie 177 tys. zł. Kolejka jeździłaby w niedziele nie tylko latem, ale także w sezonie jesienno - zimowym.
pik