W tym roku drogowcy zamierzają wyremontować kolejny odcinek drogi krajowej numer 11. Tym razem będzie to odcinek od Koszut Huby do skrzyżowania w Pętkowie na obwodnicy Środy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzyga właśnie przetarg na remont kolejnego odcinka drogi numer 11. Będzie to odcinek o długości 6,5 km. Wreszcie powstanie też sygnalizacja świetlna w Wolicy Pustej, w gminie Nowe Miasto.
Uwaga na korki
Obecnie trwa, jeszcze rozpoczęty w ubiegłym roku, remont drogi pomiędzy Koszutami a Dębcem oraz od Dębca do drogi ekspresowej. Cała inwestycja obejmuje remont drogi krajowej nr 11 Kórnik - Koszuty Huby o długości 4.997 m. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła wykonanie prac Przedsiębiorstwu Budownictwa Drogowego Kalisz. Remont będzie kosztował 7,2 mln zł. Prace muszą zostać wykonane do maja 2018 roku, ale korzystając z dobrej pogody, jeszcze w ubiegłym roku drogowcy zabrali się za dwa odcinki, których nawierzchnia została sfrezowana i położona od nowa. Teraz rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 11 w miejscowości Dębiec z drogą powiatową Dębiec -Jaszkowo (275 m). Na skrzyżowaniu do Dębca powstanie "sugerowane" przejście dla pieszych, pas do lewoskrętu z kierunku Środy, wysepka na środku drogi oraz chodniki do zatok autobusowych.
Prace drogowców wymuszają ruch wahadłowy, a kierowcy jadący drogą numer 11 pomiędzy Koszutami a Kórnikiem znów muszą uzbroić się w cierpliwość. Mogą tu na nich czekać gigantyczne korki. Zdarza się, że kolejka aut ciągnie się prawie do Koszut, a w drugą stronę - do drogi ekspresowej. Cały korek z obydwu stron ma czasem ponad 5 km długości.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku podobny remont objął już odcinek o długości 3 km od Miąskowa do Murzynówka. Tam również nawierzchnia drogi została sfrezowana i ułożona została nowa warstwa. Prace wykonało Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Kalisz, a kosztowało to niemal 2,2 mln zł.
Wcześniej remont przeszedł także odcinek drogi krajowej numer 11 od Nowego Miasta przez Klękę do początku nowej obwodnicy Jarocina, która zaczyna się jeszcze na terenie gminy Nowe Miasto. Łącznie z odcinkiem w Witaszycach to w sumie 5,2 km. Prace wykonała firma Skanska z Warszawy, a kosztowały 3,4 mln zł.
W sumie w ubiegłym roku wymiana nawierzchni na części drogi numer 11 na terenie powiatu średzkiego kosztowała niemal 13 mln zł.
W tym roku 7 km
W tym roku drogowcy z GDDKiA zaplanowali kolejny remont. Trwa rozstrzyganie przetargu na odcinek od Koszut Huby przez Żabikowo do Środy. To 6,5 km drogi. W ramach inwestycji przeprowadzony zostanie również remont miejsca kontroli dla policji na obwodnicy Środy oraz remont skrzyżowania drogi krajowej nr 11 z drogą gminną w Pętkowie. Na całej długości wykonany zostanie remont cząstkowy nawierzchni, a nawierzchnia zostanie sfrezowana. Następnie położone zostaną dwie warstwy nowej nawierzchni - wiążąca i ścieralna (w sumie 10 cm grubości).
Prace mają potrwać nieco ponad dwa miesiące od podpisania umowy. Oferty były przyjmowane do 21 marca. Wpłynęły cztery oferty. Drogowcy szacowali, że prace kosztować będą 9,1 mln zł. Tymczasem najtańszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego z Kalisza - na niespełna 8,8 mln zł. Najdroższa - to ponad 11,1 mln zł.
To chyba już jeden z ostatnich remontów tej drogi. Przypomnijmy, że rozpoczęły się prace przy dokumentacji drogi ekspresowej numer 11, która przebiegać będzie przez powiat średzki - od Kórnika do Jarocina. Zaprojektowanie odcinka Kórnik - Ostrów o długości 96 km będzie kosztować 11,7 mln zł i potrwa ponad cztery lata. Dokumentację przygotowuje JPL Project. Zadaniem projektantów jest opracowanie dokumentacji. Powstaną Studium Korytarzowe, Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe, Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach oraz Koncepcja Programowa. Wszystko ma być gotowe wiosną 2022 roku. Na podstawie przygotowanych dokumentów GDDKiA ogłosi przetarg na budowę S11. Będzie ona budowana w systemie "projektuj i zbuduj". Tak była budowana także obwodnica Jarocina. Budowa drogi ekspresowej od Kórnika do Ostrowa Wielkopolskiego może kosztować ponad miliard złotych.
Sygnalizacja w Wolicy Pustej
W tym roku na drodze numer 11 w powiecie średzkim drogowcy zaplanowali jeszcze jedną oczekiwaną inwestycję. Na skrzyżowaniu drogi krajowej numer 11 z drogą gminną w Wolicy Pustej w gminie Nowe Miasto, czyli na początku ekspresowej obwodnicy Jarocina, powstać ma sygnalizacja świetlna. O jej powstanie od dawna apelowali mieszkańcy i gmina Nowe Miasto.
Tu również ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę sygnalizacji. Na przetarg wpłynęły dwie oferty. Drogowcy na inwestycję zaplanowali 332 tys. zł. Tańsza oferta, złożona przez konsorcjum firm z Cielimowa i Wysogotowa, przewiduje wykonanie prac za niespełna 443 tys. zł w ciągu 90 dni od podpisania umowy. Droższa oferta opiewa na prawie 900 tys. zł i zakłada 120 dni prac.
Wycinka i remonty
Drogowcy z Rejonu GDDKiA w Środzie mają również zaplanowany przetarg na wycinkę oraz cięcia pielęgnacyjne drzew przy drogach krajowych oraz wykonanie nowych nasadzeń. W sumie zaplanowano na ten cel aż 750 tys. zł. Z kolei na prace remontowe na drogach zaplanowano 320 tys. zł, a na bieżące prace utrzymaniowe na drogach krajowych w Rejonie Środa - Obwody Środa i Jarocin zaplanowano aż 2,3 mln zł.
Jak wynika z planu zamówień publicznych, przygotowanego przez Oddział GDDKiA w Poznaniu, na drogi krajowe na terenie powiatu wydane zostanie z budżetu państwa ponad 12 mln zł!
krzem